יום שני, 16 במרץ 2009

על מכחולים וניירות

בעקבות השאלה של אורית עריף בפוסט הזה, החלטתי להתייחס לנושא המכחולים ומצע העבודה.

כמה כללי אצבע:
יש מכחולים עגולים ומכחולים שטוחים. העגולים מתאימים לעבודה בצבע מעורבב במים, וליצירת פרטים מדוייקים. אפשר להשתמש בהם לעבודה בצבעי מים וגואש, אך גם באקריליק כשרוצים לדייק מאד. המכחולים השטוחים מתאימים לעבודה גסה יותר ופחות מדויקת, ולכיסוי מהיר של שטחים. בד"כ משתמשים בהם לעבודה בצבעי אקריליק ושמן.
יש מכחולים קשים ומכחולים רכים. הרכים מתאימים לעבודה עם צבעים מאד מימיים, כמו מים, אקוליין וגואש. הקשים מתאימים לעבודה עם צבע סמיך, כמו אקריליק ושמן.
וכמובן, יש מכחולים גדולים ומכחולים קטנים - מטבע הדברים, המכחולים הגדולים מתאימים לעבודה בקנה מידה גדול ולמידת דיוק לא גבוהה, הקטנים מתאימים ליישום של פרטים מדוייקים בקנה מידה קטן.

חכו חכו
מכאן והלאה זה מתחיל להסתבך. למשל, יש הרבה מאד חברות שמייצרות צבעי אקריליק. הצבעים של חברת אמסטרדם, לדוגמא, הם רכים ודלילים ואפשר לעבוד איתם גם במכחולים רכים יחסית. הצבעים של פבאו סמיכים יותר ודורשים מכחולים קשיחים. יש מכחולים שטוחים בעלי שער רך מאד שמתאימים לכיסוי משטחים גדולים בצבע על בסיס מים. יש מכחולים שטוחים קטנים מאד שאפשר להגיע איתם לדיוק לא רע. יש מכחולים עגולים גדולים מאד שאפשר לכסות איתם שטחים גדולים. יש מכחולים עגולים שנגמרים בצורה ישרה (כמו המברשות שמורחים איתן קצף גילוח), המיועדים לעבודה עם שבלונות. יש מכחולים שטוחים שחתוכים באלכסון, ואפשר להשתמש בהם לצביעת פינות. יש מכחולים שהשער שלהם בצורת חצי קשת, ואין לי מושג למה הם משמשים...

בלי פאניקה!
בתור התחלה, אפשר להיצמד לכללי האצבע, ולעשות הרבה הרבה נסיונות. בסופו של דבר תמצאו איזה מכחולים אתם הכי אוהבים ומה שיטת העבודה המועדפת עליכם. האם אתם מעדיפים לעבוד בגדול או בקטן, בצורה מדויקת או בצורה חופשית. אלה המכחולים שבהם אני משתמשת:


(אפשר להקליק על התמונה כדי להגדיל ולראות את הטקסט בברור)

ומה עם ניירות?
יש נייר מיוחד לצבעי מים (פשוט לבקש בחנות). זה נייר איכותי בעל יכולת ספיגה גבוהה, ואני אוהבת לעבוד איתו לפעמים. הבעיה איתו שהוא יקר מאד, ויש אנשים שמקבלים פיק ברכיים, כשהם יודעים שהם עומדים להכתים במכחולם נייר שעלה המון כסף. אם אתם מאלה שמפחדים או סתם חסרים בכסף, אפשר לעבוד גם על נייר מדפסת רגיל, אבל אז יש גבול למספר השכבות שאפשר להעמיס עליו. בריסטול עבה (240 גרם) פשוט, כזה שנמכר בבלוקים, לא מסתדר עם צבע רווי במים - הוא מתפורר.
אקריליק הוא צבע מאד גמיש ואפשר ליישם אותו כמעט על כל דבר, החל מנייר לסוגיו, דרך עץ וכלה בבד. אקריליק נוח לעבודה עם או בלי מים.
גואש מתאים מאד לעבודה על נייר מכל סוג. צריך לערבב אותו עם מים, והוא יכול להיות דליל מאד, כמו צבע מים, או סמיך יותר. אפשר להגיע איתו לפרטים מאד מדויקים כי הוא גמיש, וגם לכיסוי מלא ואטום של משטחים. קל מאד לערבב אותו וליצור גוונים חדשים. החסרון העיקרי שלוש הוא תמיד מתמוסס במים, גם כשהוא יבש. מצד אחד, זה אומר שהצבע כמעט ולא מתבזבז, כי תמיד אפשר להוסיף מים לפלטה ולהשתמש בצבע היבש. מצד שני, אם בדיוק סיימתם את יצירת המופת של חייכם ובמקרה שפכתם עליה את כוס המים, היצירה תימס כמו המכשפה הרעה מהמערב.

טיפים:
באקריליק, אני אוהבת להשתמש במכחולים ממש זולים וקשים - הם נותנים מראה מחוספס עם משיכות מכחול בולטות. לדוגמא:



המכחולים המג'ויפים שלי ואקריליק בשכבות על הצד החלק של קרטון דופלקס.

בצבעי מים אני מעדיפה מכחולים משובחים ועדינים, כי אחרת קשה לעבוד. מכחולים טובים בד"כ עשויים משיער טבעי או משיער סינטטי מעורב בשיער טבעי. יש כל מיני סוגי שיער שמגיע מחיות שונות. אני לא ממש יודעת מה ההבדלים בין שיער סנאי לשיער סוס, אני אוהבת שיער סייבל (sable).
דבר נוסף, הוא עבודה על מצעים ממוחזרים - אני אוספת מכתבים רשמיים, טפסים, מעטפות ישנות, ספרים ישנים, קרטונים או חתיכות עץ שאני מוצאת. אני אוהבת לעבוד על מצעים כאלה, מכמה סיבות:
- שכבת הטקסט מבצבצת מתחת לצבע ומוסיפה עניין.
- לפעמים קל יותר להתחיל לעבוד על נייר שכבר יש עליו משהו. נייר לבן ונקי יכול להפחיד בשלמות שלו.
- קל לי יותר ליצור קומפוזיציה שמתייחסת למשהו שכבר קיים על הדף. יכול להיות שבמהלך העבודה, אני אחליט שהרקע הקיים כבר לא מתאים ואבחר לכסות אותו. זה לא משנה, הרקע הזה מילא את תפקידו בכך שנתן לי נקודת מוצא.
לדוגמא:



עפרונות צבעוניים על גבי טופס שגנבתי ממס הכנסה



טכניקה מעורבת על דפים של ספר ישן



דיו על מעטפה ישנה

ולסיום, עצה שקיבלתי מדני קרמן ותמיד תמיד מתנגנת לי בראש:
"תמיד תציירו במכחול יותר גדול".




2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מעניין מאוד, תודה!

אנונימי אמר/ה...

הבעיה עם נייר בריסטול וצבעי מים, מעבר להתפוררות הנייר, היא שהצבע יוצא עכור וגם הכתמים מתפזרים בצורה משונה.