יום שישי, 20 בפברואר 2009

אקריליק בשכבות

עבודה בשכבות היא טכניקה בסיסית המתאימה לכל סוגי הצבעים - מסיבה זו בחרתי בה כנושא הפוסט הראשון. ברגע שמבינים את העיקרון, ניתן ליישם אותה בהמון וריאציות, בעבודה ידנית או במחשב.

מה ז
ה נותן לי?
כשמניחים צבע על גבי צבע, מתקבלת תוצאה עשירה המוסיפה עניין ויזואלי לאיור. בשיטה הזו אפשר ליצור מרקמים שונים, משטחי צבע מגוונים, ושילובי צבעים מפתיעים, המעניקים תחכום לעבודה.

ככה זה עובד:
ה
עיקרון מאד פשוט: אני צובעת משטח בצבע יסוד עפ"י בחירתי. לאחר מכן אני ממשיכה בהנחת צבע אחר מעליו, בצורה לא אחידה, ומאפשרת לצבע התחתון להתגלות דרך השכבה העליונה. למשל:



הנחתי שכבה ראשונה בצבע חום.
כשהשכבה הראשונה התייבשה באופן חלקי, הנחתי מעליה שכבה שנייה באדום. חלק מהאדום כיסה את החום, חלק התערבב איתו, חלק נמרח בשכבה דקה ושקופה למחצה. משיכות המכחול ניכרות במשטח ומוסיפות לו מרקם מחוספס.

כך נראית התוצאה הסופית לאחר סריקה.


שכבה ראשונה באדום, מעליה שכבה שנייה בצהוב חלמון. הצהוב הוא צבע בעל מידת שקיפות גבוהה, לכן הוא לא אוטם את השכבה התחתונה.


תוצאה סופית.


שכבה ראשונה בכחול כהה. הפעם חיכיתי שתתייבש ועליתי עליה עם צבע לבן. לבן בשכבה דקה יהיה בעל מידת שקיפות גבוהה, בשכבה עבה או במספר שכבות יכול להגיע לאטימה מלאה. קיבלתי משטח כזה:



שיטות ליישום:
1. צבע תחתון כהה/דומיננטי ומעליו צביעה בגוונים בהירים - מאחר והאקריליק הוא צבע בעל שקיפות (בניגוד לגואש למשל, שהוא צבע אטום), הגוון התחתון יעבור דרך השכבה העליונה הדקה וישפיע על הגוון הסופי שיתקבל באיור.
2. בשכבה העליונה - עבודה חופשית במכחול, ללא הקפדה יתרה על מילוי מדויק של השטח. הצבע התחתון יבצבץ דרך המקומות החשופים.

מתי כדאי להשתמש:
1. כשאני רוצה ליצור רקע בעל מרקם מעניין. הרקע יכול לשמש כבסיס לאיור, או כרקע לטקסט.
2. כשיש באיור משטחי צבע גדולים שאני רוצה להוסיף להם עניין.
3. כשאני רוצה ליצור גוונים מעניינים או "מלוכלכים".

הדגמה של איור קטן בטכניקה הזו:



צבעתי שכבת בסיס באדום עבור הדמויות,



הוספתי שכבת בסיס בכחול כהה לרקע, וחיכיתי לייבוש.



עליתי על הכחול בצבע לבן. לא כיסיתי את כל הכחול, השארתי מרווח מסביב לדמויות ליצירת קו קונטור גס.



הוספתי צבע לבן לפנים ומעליו עוד שכבה של צהוב. השארתי קווים חשופים של אדום כדי ליצור פה ועיניים.



הוספתי לבן וצהוב לידיים של הדמות. הוספתי שכבה של צהוב לכלב. היו מקומות בהם הצבע האדום הונח בשכבה עבה ולא התייבש עדיין, כך שהוא התערבב עם והשתלט על הצהוב –ניצלתי את זה כדי ליצור נפח. הוספתי כמה משיכות מכחול של חום מעל הצהוב בגוף הכלב. השתמשתי בחום כדי לצייר לדמות שער.



הוספתי שכבה אטומה של ירוק עבור המכנסיים. החלטתי להשאיר את החולצה בצבע הבסיס האדום ולהוסיף לה פסים לבנים.



המשכתי לעבוד עם הלבן כדי ליצור שיניים בתוך החיוך.



כך נראה האיור הסופי לאחר סריקה.

מאיירים שעובדים כך:
- המאיירת המעולה עופרה עמית עובדת בשיטת השכבות. היא יוצרת שכבת בסיס בצבע אדום לכל האיור, וצובעת מעל עד לקו הקונטור, כך שהקו עצמו נשאר לא צבוע ודרכו מפעפע הצבע האדום. מאחר והאדום הוא צבע דומיננטי, הוא משפיע על הצבעוניות הכללית של האיורים ועוזר בהפיכתם לסדרה.
- גם נטלי פודלוב המדהימה עובדת לעיתים בטכניקה של שכבות, בשילוב עם קולאז' ועוד דברים טובים. משטחי הצבע בעלי המראה המלוכלך מהווים ניגוד משלים לפרטים הקטנים והמדויקים להדהים.
- Mary Kate Mcdevitt - בדומה לעופרה עמית, היא משאירה את קו הקונטור לא צבוע, אך בשונה ממנה, היא מנצלת את השכבה התחתונה כדי ליצור מראה מלוכלך ושרוט, שמתאים יותר לקו האיורי שלה. הקומפוזיציות שלה פשוטות יחסית ולכן עובדות טוב עם סוג הצביעה הזה שמעשיר את האיור.
- Evelyn Daviddi - מאיירת איטלקייה. גם היא עובדת הרבה עם אדום כשכבת בסיס. שילוב של שכבות ודוגמאות שהיא יוצרת (patterns) מוסיפים הרבה עניין ויזואלי לקו איורי פשוט.
- Alessandra Cimatoribus - עוד איטלקייה. האיטלקים אוהבים לעבוד בשכבות.

סוף הפוסט הראשון -
תגובות ושאלות תתקבלנה בברכה!

עדכונים:
1. אני מוסיפה לינק שתרמה סיגל (הלא היא je-ronimo) בתגובה לפוסט, של MATEO, מאייר גרמני. הסגנון הגרמני קצת קודר וביזארי לעומת הסגנון שאני נמשכת אליו, אבל הוא מקצועי ביותר ויפה מאד. תודה סיגל!
2. לגבי גודל המכחול והדף - זה נושא מעולה ואני מתכוונת להקדיש לו פוסט נפרד. בדוגמה שהראיתי למעלה, עבדתי ממש בקטן כדי לזרז את הקצב - האיור כולו הוא בערך בגודל של גלויה. השתמשתי בכמה מכחולים: לרקע ולפרטים הגדולים - מכחולים שטוחים, שרוחב המברשת שלהם הוא 0.5 ס"מ ו- 0.7 ס"מ, ולפרטים הקטנים (כמו הפסים והשיניים) - מכחול עגול מס.2. אבל - הגודל לא קובע!! זה עניין של העדפה אישית, כל אחד ומה שנוח לו. הסברים נוספים - בקרוב. תודה לאורית עריף על העלאת הנושא:)

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה רבה!!
מחכה בקוצר רוח לקטעים הבאים,
האם אפשר לבקש לעסוק בטכניקות של צביעה דיגטלית אך שנשאר בה חיים (ולהתייחס גם לסריקה גם לשינוי צבעי הקונטור תוך שמירה על מרקמים כמו של עיפרון למשל)

שוב תודה ובהצלחה
מנחם

rachel stoleru haim אמר/ה...

הי מנחם,
תודה על התגובה. אני לא מומחית גדולה בסריקות - זה קשור יותר לידע בדפוס, אבל אני בהחלט אשמח לחלוק את ההעדפות שלי בנושא.

אנונימי אמר/ה...

תודה על הטיפ! מקווה שתמשיכי לפרסם... כל הכבוד :^)

אנונימי אמר/ה...

נפלא רחל, גם הדוגמאות וגם ההסברים וגם המאיירים שהבאת.
והנה מאייר נוסף "מלוכלך" ואהוב עלי במיוחד
MATEO מאייר גרמני
http://www.mateo-art.com
וזה הוידאו בו רואים אותו מצייר
http://www.vimeo.com/2370488

אנונימי אמר/ה...

איזה בלוג משובח!!!
ולעניין הפוסט הזה (שממש עושה חשק להעיף לחזור לעבוד בחומר אמיתי כמו פעם) חסרה לי אינפורמציה, בעיקר בנוגע לאיור הילד והכלב של הגדלים: גודל האיור האמיתי וגודל המכחול האופטימלי בו נח להגיע לתוצאות כמו אלו שאת מראה.