יום שבת, 14 במרץ 2009

רקע וטיפים לאיור בפלאש

פוסט מקיף ומושקע מאת דקלה גפן:

פלאש, במקור מבית מקרומדיה, כיום כבר של אדובי, היא תוכנה שנועדה לעיצוב והצגת סרטונים, אנימציות, משחקים ואפליקציות שונות בצורה וקטורית, על כן מדובר בקבצים יחסית קלים. (את הסרט "וואלס עם באשיר" הפיקו בפלאש בטכניקה מיוחדת הנקראת Cutout , מגזרות נייר) . מעבר לאנימציה, האפשרויות הגלומות בה ליצירת איורים ואייקונים הן רבות, והיא מאפשרת איור בסגנונות שונים, למרות שהקו "הפלאשי" המעוגל והזורם בד"כ ניכר מיד.

אני אפרט כאן כמה טיפים ודוגמאות לעבודה בפלאש ככלי לאיור. כל הטכניקות והשיטות אינן בלעדיות לפלאש. אפשר לאייר בצורה דומה בתוכנות אחרות כמו אילוסטרייטור או פוטושופ, אבל אני אציג כיצד ליישם את זה בפלאש בדרך הכי נוחה (לי)

1. לעבוד בשכבות. בפלאש פשוט אין ברירה. כשמציירים בפלאש כמה צורות באותה שכבה המברשת "אוכלת" את מה שמתחת, אלא אם כן זה ב"Group". אני בד"כ מציירת בשכבה אחת את הקווים ונועלת אותם, ואח"כ מוסיפה מתחת עוד ועוד שכבות. רצוי לתת שמות לשכבות (ע"י דאבל קליק על השכבה) כי החל מהשכבה השישית או שביעית מתחילים לאבד כיוון...
אני מציירת בעזרת לוח ועט גרפי של Wacom , שנותן תחושה של שרטוט בעט, אבל גם כלי הציור של פלאש נוחים מספיק, כמו כן אפשר לייבא קבצים מתוכנות וקטוריות אחרות כמו אילוסטרייטור, ולהמשיך לעבוד עליהם בפלאש.

שכבה ראשונה- קווי קונטור



2. לעבוד עם תמונת רפרנס בשקיפות. בהקשר של עבודה בשכבות, פלאש מאוד נוח כשרוצים לעבוד עם תמונה "מול העיניים" כרפרנס, או להשתמש באיור סרוק שרוצים לעבור על הקווים שלו. ניתן בפלאש לייבא אותם לשכבה נפרדת, להפוך אותם לסימבול גרפי ע"י F8, ואז לתת לציור שקיפות בחלון “properties”, כדי שיהיה ניתן לצייר "מעל" בצורה נוחה.
השימוש הזה בשקיפות לאובייקט יכולה כמובן לשמש גם באיור עצמו, כפי שעשיתי בהמשך עם דפנות המיטה.

דוגמה לשימוש בתמונה כסמל גרפי בשקיפות



3. צביעה ראשונית. צובעים בשכבה אחת או כמה את הציור בצבעים הבסיסיים, אח"כ נוסיף מעליהם שכבות של ההצללות, ההבלטות וכל הקישוטים האחרים.

שכבת צביעה ראשונית



4. הצללות והבלטות (Highlights). בהמשך מוסיפים את השכבות שנותנות "נפח" לאיור: הצללות- בגוון מעט יותר כהה מהגוון שעליו, והבלטות – בגוון יותר בהיר, מה שחשוב זה להתייחס לכיוון ממנו מגיעה כביכול תאורה, ולפי זה ליצור את האור והצל באיור.

האיור לאחר הוספת שכבות הצללות, היילייטס וכו'



5. שימוש בסימבולים גרפיים. כשרוצים לשכפל איזו צורה או תמונה כמה פעמים באיור, אפילו אם היא חוזרת כל פעם בצורה טיפה שונה ניתן ליצור ממנה סמל גרפי (Graphic Symbil) בעזרת F8 לתת לסמל שם ואז להביא אותו מהספריה (Library) של הקובץ כמה פעמים שרוצים, זה מפחית את משקל הקובץ, כי הפלאש צריך "לזכור" רק צורה אחת.
בחלון ה-properties ניתן לשנות לכל אחד מהסימבולים (מאותו מקור) את השקיפות, גוון ובהירות, וכמובן ניתן לשחק עם הגדלים והמיקומים.
באיור הנ"ל השתמשתי בסימבולים לדוגמאות שחוזרות על עצמן על המצעים.

הוספת סימבול גרפי מהספרייה



6. מעברי צבע (Gradient). כשעושים גרדיאנט בפלאש, כדאי להשתמש בכלי ה-Gradient Transform Tool, שנמצא בחלון הכלים. הוא מאפשר לכוון ולשחק עם מעבר הצבעים מבחינת גודל, זווית ומיקום.

דוגמה לשימוש בכלי ה- Gradient Transform Tool



7. Trace Bitmap . פלאש, שעובד עם צורות וקטוריות, יכול להפוך תמונת Bitmap לוקטורית בכלי ה-Trace . אפשר לשחק עם הפרמטרים, אבל התוצאה יוצאת לרוב כמו באפקט Drybrush של פוטושופ, וזה גם מכביד על הקובץ.

דוגמה לשימוש ב-Trace Bitmap



אלו כמה קווים מנחים בסיסיים לאיור בפלאש, בכל גרסת פלאש חדשה מצטרפים עוד כלים ואפשרויות.
מקווה שהדברים יהיו שימושיים למאיירים אחרים, בהצלחה!

____________________________________

שאלות בנוגע לנושאים שהוסברו בפוסט, ניתן להעלות בתגובות ואני אעביר לדקלה.
דקלה, המון תודה על ההשקעה!!


תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

גם אני מאוד אוהב לאייר בפלאש
אגב מגרסאת cs3 והלאה יש גם עקומות בזייר כמו באילוסטריטור מה שמאוד מקל ומאפשר לצייר כמו באילוסטריטור אבל עם כל יתרונות של פלאש