יום שישי, 6 במרץ 2009

צבעי פנדה מדוללים בשמן

המאייר המוכשר שחר קובר תרם לבלוג את הפוסט המאלף הבא:


יש המציירים בצבעי פנדה, ויש המציירים בצבעי שמן. אני, (לפעמים אבל לא מספיק), מצייר בפנדה עם שמן.
צבעי פנדה, או בלעז (oil pastels) הם למעשה פסטלים על בסיס שמן . "פנדה" הוא מותג של חברת טלנס שתפס בישראל כשם כולל לצבעי פסטל שמן.
למעשה מדובר בתערובת של פיגמנט צבע עם שמן. לכן קל נורא להמיס את הפנדה בשמן. יש כמה טכניקות עבודה, אציג כאן את החביבה עלי שכוללת דילול פנדה בשמן ושימוש בעפרונות בקונטור ולפרטים בסוף.

מתחילים בסקיצה בעפרון, עדיף על נייר כבד כדי שיוכל לספוג טוב את השמן. עדיף על הצד המט של דופלקס או על קרטון ביצוע. לאחר שמציירים סקיצה יש לרסס אותה במקבע (פיקסטיב) כי גם העפרון נמרח כשעוברים עליו עם הפנדה.




אחרי שהמקבע מתייבש יש למרוח על כל האזור שרוצים לצבוע פנדה לבנה בשכבה דקה. זה עוזר לערבוב טוב של הצבעים בשלב הבא.



מתחילים לצבוע. צובעים באופן גס כל משטח שרוצים לצבוע עם פנדה ואז לוקחים מכחול קשה, עדיף סוג ב', טובלים אותו בשמן, ומתחילים למרוח את הצבע במשטח הרצוי. כך ממשיכים לשאר המשטחים. זה מאוד כיף. אפשר גם עם מקלוני אזניים, צמר גפן, נייר טואלט וכמובן - עם האצבעות.




על השכבה הראשונה אפשר להוסיף שכבות נוספות, לערבב גוונים ולהוסיף פרטים. זה די קל.

בטכניקה הזאת צריך להקפיד על שכבות דקות של צבע ולא עבות כמו שנהוג בפנדה לא מדולל.




כשמסיימים כדאי לחזור לעפרון (עדיף עפרון מכני דק), ולהוסיף פרטים. העופרת של העפרון יוצאת שחורה מהרגיל בגלל השמנוניות. אפשר להוסיף גם פרטים בעפרונות צ'ינה שגם הם מסיסים בשמן, אבל באופן פחות מוצלח.



שוב מרססים הכל במקבע, וזהו. אפשר לסרוק בקלות. יש היודעים לעבוד בטכניקה זאת באופן נקי, אני לא כזה ולכן אני מנקה את הכל בעזרתו של החבר האמיץ פוטושופ, משנה קצת צבעים וכו'.




הערות:
- צריך לבדוק קודם כמה צבעי הפנדה שיש לכם מסיסים בשמן. יש סוגים פחות מוצלחים לטכניקה הזאת ויש כאלו נפלאים. אני ממליץ על cray-pas של חברת סאקורה. לא יקרים בכלל ומאוד מוצלחים.
- אומרים שהכי טוב לעשות את זה עם שמן פשתן. אני משתמש גם בשמן בישול, שזה כנראה לא טוב בטווח הארוך לשימור המקור, אבל טעים. במילא אני סורק הכל בסוף, האורגינל לא משנה לי כ"כ.

מי עובד ככה: מורן ברק.

_______________________________________


שחר, תודה רבה, על הפוסט ועל האיור המקסים.

בהזדמנות זו אני פוצחת במבצע: פוסט תמורת לינק - שימו לב, בטור הימני הוספתי עמודה תחת הכותרת "חברים". כל התורם פוסט יזכה בלינק לאתר שלו/ה.

שחר הציע להרחיב את הבלוג כך שיכלול גם מידע לגבי חומרים שונים, סוגי נייר, סוגי מכחולים, השוואה בין מוצרים, וכן לגבי מה ואיפה אפשר וכדאי לקנות. אני אשמח לקבל טיפים גם בנושאים הללו.

כמו תמיד, תגובות, הערות והארות יתקבלו בברכה!

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

איזה פוסט משובב נפש: מחכים, בהיר וכ"כ מעורר תיאבון! תודה שחר ותודה רחל על האכסניה הנהדרת.

אנונימי אמר/ה...

נראית טכניקה ממש כיפית.
ינוסה בקרוב מאוד.
תודה רבה!

רוני אשכול אמר/ה...

אכן בלוג מגניב ביותר!
תודה!