יום שני, 23 בפברואר 2009

איור ממוחשב

לבקשת מנחם, אני מקדישה את הפוסט לאיור ממוחשב, למרות שאני ממש לא מומחית בעניין. הצורה בה אני עובדת במחשב היא תוצאה של התנסות והעדפה אישית, כי לא למדתי טכניקות של איור ממוחשב כמו את הטכניקות הידניות. יש הרבה מאיירים שעובדים רק במחשב ופיתחו כל מיני שיטות לתת מראה ידני לעבודה שלהם. אני מודה שאותי זה לא כ"כ מעניין, לכן לא הקדשתי הרבה זמן ללמוד את הנושא. בעיני, הדבר הטוב במחשב הוא הקלות של המשחק וההתנסות. הרבה אנשים שמפחדים ממכחול וצבע, מרגישים בטוחים יותר כשהם עובדים עם המחשב, כי קל יותר לתקן ולחזור אחורה. אני מציעה לכל מי שמרגיש כך לנצל את המחשב ולעשות כמה שיותר נסיונות, עד שימצא את שיטת העבודה המועדפת עליו.

סריקה:
אחת הדרכים לשמר תחושה חומרית היא לסרוק קו שנעשה בעפרון או במכחול. איור בשחור-לבן מומלץ (ע"י אנשי המקצוע) לסרוק ברזולוציה של 600dpi, כדי לקלוט את כל הניואנסים של הקו, ואח"כ להוריד רזולוציה כשמתחילים בצביעה. האמת - אני לא ראיתי הבדל גדול בין סריקה כזו לבין סריקה של 300dpi, בייחוד כאשר מוסיפים צביעה ממוחשבת. שכל אחד יעשה מה טוב לו...

אחרי סריקה צריך בד"כ לבצע תיקוני צבע - אני משתמשת בכלי המחק וב levels כדי להבהיר את הרקע הלבן וכדי לחזק את הקו, בייחוד אם זה קו עפרון. לא תמיד אני מנקה את הרקע לגמרי, לפעמים אני אוהבת להשאיר חלק מכתמי העפרון ואת הקו המחפש, זה מוסיף חיים לאיור ו"מלכלך" אותו.



למעלה: איור בעפרון שסרקתי ותיקנתי קצת. אפשר לראות שהרקע אינו לבן נקי ונשאר הרבה לכלוך. השארתי גם את הקו המקורי, שהוא בעצם קו של סקיצה.
אני מעבירה את השכבה הסרוקה ל multiply וצובעת בשכבה מתחת.

כדי לשנות צבעים של קו קונטור:
אני משתמשת במסכות הללו: hue/saturation, color balance, gradient map, ופשוט משחקת עם הערכים עד שאני מגיעה למשהו שמוצא חן בעיני. זה די עניין של ניסוי וטעייה.



כאן השתמשתי ב color balance ושיחקתי עם הסרגל האדום.



כאן שיחקתי עם הסרגל הירוק.



כאן השתמשתי ב gradient map.

צביעה:
יש מליוני דרכים לצבוע והרבה תוכנות שאפשר להשתמש בהן. לפעמים השפע הזה מבלבל. אני עובדת בפוטושופ, ובעצם צובעת בטכניקה שדומה למדי לטכניקה הידנית, כלומר בשכבות. אם הקו שסרקתי הוא מאד גס ועפרוני, לפעמים יפה דווקא לצבוע צביעה נקייה, כי זה יוצר ניגוד מעניין. הנה שתי שיטות צביעה שאני אוהבת:

1. לצבוע במברשת בעלת קצוות גסים, ובדרגות שונות של שקיפות:



בחרתי כתום צהבהב ב- 80% שקיפות, וצבעתי בלי להקפיד יותר מדי להישאר בתוך הקווים.



החלפתי לצהוב והמשכתי באותה מברשת.



עדיין עם אותה מברשת, הוספתי קצת אדומים



הורדתי את השקיפות ל-30%, והוספתי הצללות בכחול.

2. סימון משטחים בצורה גסה באמצעות כלי הלאסו ומילוי שלהם בצבע אחיד - מתקבל מראה דומה לקולאז':



כך נראה האזור המסומן



המשכתי לצבוע כך תווים נוספים בפנים.
ועכשיו אפשר לשחק עם -

טקסטורות:
גם זה נושא שאין לו סוף... אפשר לסרוק המוני סוגים של טקסטורות ולהוסיף אותן לאיורים. אני משחקת עם ההגדרות של השכבה בה נמצאת הטקסטורה עד שאני מקבלת תוצאה שנראית לי מעניינת. הכוונה היא לחלון הזה:



אפשר גם להכין טקסטורות לבד. עכשיו יש לי הזדמנות להשתמש במה שהכנתי לפוסט הקודם - בחרתי בריבוע הזה:



והוספתי אותו לקובץ. שיניתי את מצב שכבת הטקסטורה ל- color burn.
כך זה נראה לפני:



וכך אחרי:



איזה פלא :)
מיקמתי את שכבת הטקסטורה מעל שכבת הרקע הכחול כדי שתשפיע רק עליו.

עד כאן. אני מקווה מאד שמישהו אחר יוכל להוסיף פוסט קצת יותר רציני בעניין. בכל אופן, זה דווקא תחום שקל למצוא עליו מדריכים באנגלית.
חיפוש בגוגל העלה את האתר הזה שנראה מעניין.
המאייר Von. R. Glitschka מפרסם מדריכים לאיור דיגיטלי באתר שלו, Illustration Class.
כרגיל - תגובות, בקשות ושאלות תתקבלנה בברכה!

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

קודם כל,
הבלוג מצוין, אני מקווה שהוא ימשיך ויפרח ויגדל ויעלה על גדותיו.
שנית, את מסבירה מצוין והדוגמאות יפות.
שלישית, איזה יופי.
רביעית, כמה מגניב.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה, חשוב, מעניין וכיף לקרוא

בהצלחה.

shira אמר/ה...

רחל תודה רבה!
את כותבת מאד ברור ומסביר פנים.
אני מחכה בקוצר רוח לידע המקצועי הנוסף שעדיין יש לך לחלוק איתנו (בתקווה שתמשיכי)
מורן

אנונימי אמר/ה...

יפה מאד רחל,
רוצים עוד!
תפתיעי אותנו...